از استقبال احمدی​نژاد تا مخالفت نظامیان با خط تماس اضطراری با آمریکا
خبرنگار فراری

او نگفت که پیشنهاد آمریکایی​ها رسما به وی به عنوان رئیس​جمهور ارائه شده یا باز هم منابع آگاه نظامی در فضای رسانه​ای و غیررسمی این پیشنهاد را دنبال کرده​اند. احمدی​نژاد همچنین اگرچه از لفظ «استقبال» برای برقراری خط تلفن مستقیم نظامی سخن گفت اما مشخص نشد که این به منزله تایید در برقراری این رابطه است یا نه؟

علی​اکبر صالحی وزیر امورخارجه نیز احداث خط تلفن سرخ میان ایران و آمریکا را منوط به نظر مسئولان عالی‌رتبه نظام دانسته و تاکید کرده است اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود، این تصمیم باید توسط شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شود.
با این حال مقامات نظامی ایران پیش از این سخنان احمدی​نژاد و حتی پس از آن بابرقراری چنین رابطه​ای مخالفت کردند. کما اینکه 5 مهرماه، سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: ایران با تمام کشورهای منطقه ارتباط مستقیم و نزدیکی داشته و دارد اما جایگاه آمریکایی ها کجای این منطقه است ؟ ما هر موقع به خلیج مکزیک برویم با آمریکا ارتباط مستقیم برقرار می وی هدف آمریکایی​ها از این صحبت ها را در واقع ابراز نگرانی آنها از افزایش قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران دانست و افزود: تمام اهداف آمریکایی​ها برای ما شفاف و مشخص است و تنها راه حل اتمام نگرانی آنها، خارج شدن از منطقه خواهد بود.
یک روز بعد سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه جلسه هیأت دولت با بیان اینکه ما در منطقه نیاز به برقراری این خط نداریم، گفت: آنها می‌گویند خط سرخ داشته باشیم، برای این که اگر تنشی به وجود آمد، حل کنیم. در صورتی که ما معتقدیم اگر آنها نباشند در منطقه تنش ایجاد نمی‌شود. آنها موظف هستند در عبور از تنگه‌ی خلیج فارس به تمام سوالاتی که نیروی دریایی ما از آنها می‌پرسد، پاسخ دهند و آنها تحت اشراف اطلاعاتی نیروی دریایی ما هستند.
امروز هم امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتگو با شبکه خبری العالم نیز با تاکید بر اینکه ما نیازی به برقراری چنین خطی نداریم؛ گفت: آقای رئیس جمهور هم جواب دادند که آنها (آمریکایی​ها) در این منطقه چکار دارند.
خطوط تلفنی پیشین آمریکا
خطوط تلفنی اضطراری که به تلفن قرمز معروف شده است، از جمله ابزار ارتباطی در مواقع بحرانی است. چنین خطی میان کاخ سفید و کرملین، سال​ها پیش برقرار شده بود. سال 1963 جان اف کندی رئیس جمهور وقت آمریکا چنین پیشنهادی را به مسکو داد. خطی که بحران موشکی و خطر جنگ اتمی بین آمریکا و شوروی، را مرتفع کرد و چهار سال بعد در خلال جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل مورد استفاده رهبران آمریکا و شوروی قرار گرفت.
این خط در جنگ بین هند و پاکستان در سال 1971، در جنگ 1973 اعراب و اسرائیل، در سال 1979 و حمله شوروی به افغانستان، در بحران‌های لهستان و لبنان نیز بارها مورد استفاده رهبران آمریکا و شوروی قرار گرفت و به گفته طرفین از احتمال وقوع حادثه ای عمدتا اتمی در این درگیری‌ها جلوگیری کرد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

دل نوشته: با سلام من یه خبر نگار فراری هستم در این وبلاگ خبر ها جدید را ببینید.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرنگاز فراری و آدرس kazem64.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.